Chcielibyśmy Państwu przedstawić w krótkich słowach różnice między oponami radialnymi oraz diagonalnymi.
Czym się różnią od siebie opony radialne i diagonalne?
Jedyną różnicą pomiędzy tymi dwoma typami opon jest ich "wewnętrzna" budowa. W oponie diagonalnej struktury kordu przecinają się pod kątem, tworząc mniej elastyczną strukturę. W oponie radialnej płótna są do siebie równoległe, dzięki czemu opona jest w stanie bardziej uginać się na bokach.
W jaki sposób przekłada się to na użytkowanie?
Jeżeli zrozumiemy, że opona radialna jest bardziej "miękka", dużo łatwiej będzie nam zrozumieć dlaczego panuje powszechne przekonanie (z resztą słuszne), że jest to opona znacznie bardziej przystosowana do nowoczesnych ciągników pracujących w polu. Poniżej przedstawiamy dlaczego.
- Opona radialna bardziej "pracuje". Ponieważ jej boki są bardziej elastyczne, powierzchnia kontaktu opony z podłożem jest większa. Dzięki temu większa część żeber bieżnika pozostaje w kontakcie z podłożem, co przekłada się na lepszą trakcję. Lepsza trakcja to lepsza wydajności pracy, a co poza tym idzie niższe zużycie paliwa.
- Ponieważ opona większym obszarem naciska na podłoże, na każdą jednostkę powierzchni przypada mniejsze obciążenie. Dzięki temu opona w mniejszym stopniu niszczy glebę.
- Nie trzeba tu chyba wspominać o komforcie jazdy :) radialne opony bardziej amortyzują przejazd przez nierówne nawierzchnie.
Opony radialne sprawdzą się również bardzo dobrze w użytku przemysłowym pod warunkiem, że są do tego przystosowane.
Więc czemu w takim razie na świecie korzysta się jeszcze z opon diagonalnych?
Opony diagonalne charakteryzują się sztywniejszą konstrukcją ścian bocznych. Dzięki temu opony tego typu znajdują swoje zastosowanie w przemyśle, oponach do przyczep, czy w użytku leśnym. Należy również zwrócić uwagę, że koszt opony diagonalnej jest o ok. 30% niższy w porównaniu do opony radialnej.